Since 2009, Leonon Progressive Education (LPE) has been the leading publisher of books on Dalton, Montessori, and Jenaplan education. Thanks to our close collaboration with research groups in innovative education, we offer publications that optimally support teacher training programs and make new scientific insights accessible. Our publications contribute to the further development of education professionals and inspire innovation in the classroom. For more information, please contact us at info@leonon.nl.
Please email us if Dutch is not your native language. Maybe we can provide you our content in your native language.
BASISONDERWIJS boek.
Dalton: LEF PO ondersteunt teams, individuele leraren en pedagogisch medewerkers zich bewust te worden van de eigen daltonvisie en helpt om die eigen visie door te ontwikkelen.
Een leraar wordt een daltonleraar en een school een daltonschool als er gewerkt wordt vanuit een daltonvisie. En je bent een goede daltonleraar en een goede daltonschool als die eigen daltonvisie op een effectieve en efficiënte manier wordt gerealiseerd. Het boek biedt ook praktische ideeën om een onderwijspraktijk te realiseren die gestoeld is op zo’n daltonvisie. Met andere woorden: in Dalton: LEF PO worden de ‘why’, ‘how’ en ‘what’ van het daltononderwijs besproken. Het gaat daarbij om breed persoonsvormend onderwijs dat geïnspireerd is op het gedachtegoed van Helen Parkhurst, waarbij kinderen leren om mee te praten en mee te beslissen over het eigen leren en over het onderwijs dat daarvoor ingericht moet worden. Want een stem krijgen in de eigen ontwikkeling levert kinderen ervaringen op om uit te groeien tot een ‘mens met lef’.
VOORTGEZET ONDERWIJS boek.
Dalton LEF: VO informeert docenten over de daltonvisie en biedt handvatten voor de praktijk. Daltononderwijs is een 'way of life'. Meer dan 100.000 leerlingen volgen daltononderwijs in Nederland.
Daltononderwijs biedt leerlingen vrijheid in gebondenheid. Ze plannen eigen werk, nemen initiatief en leren verantwoordelijkheid. Dit bereidt hen voor op de maatschappij. Keuzevrijheid en ruimte voor fouten stimuleren ondernemend leren.
Wie zijn al die kleine diertjes en organismen eigenlijk? Wat is er zo interessant aan pissebedden, mieren, salamanders en hommels? En hoe werken ze samen om de grond gezond te houden, zodat wij erop kunnen leven?
In dit boek vertellen bekende kinderboekenschrijvers, zoals Bibi Dumon Tak, Jan Paul Schutten en Arend van Dam, de bijzondere verhalen over het leven op en onder de grond die nog niet eerder verteld zijn.
Dit boek gaat over daltononderwijs. Als je daarover van alles wil weten, dan is dit boek precies iets voor jou!
Het is ook slim om dit boek te lezen als je zelf nieuw bent op een daltonschool en je precies wilt weten wat je daar te wachten staat. En lijkt het je wat om op jouw daltonschool in de leerlingenraad te gaan zitten? Dan moet je dit boek echt lezen!
Het boek is handig als je nieuwe kinderen met hun ouders, of andere gasten op school gaat rondleiden. Dan moet je natuurlijk wel wat over daltononderwijs weten. Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen om dit boek te lezen.
Misschien ben je wel nieuwsgierig naar ons. Wij zijn de hoofdpersonen in dit boek: Sanne en Maurice en gaan in dit boek zelf op onderzoek uit.
We ontdekken bijvoorbeeld waar daltononderwijs vandaan komt, wie het bedacht heeft, waarom het zo heet, wat precies de bedoeling is en hoe daltononderwijs eruitziet.
Bij dit boek hoort een website en een digitale leeromgeving. Kijk maar eens op: www.expeditiedalton.nl.
Een montessorischool is een school waar volgens het pedagogische concept van Maria Montessori gewerkt wordt. Haar gedachtegoed wordt door montessorianen niet alleen als inspiratiebron gebruikt, maar toch vooral ook als een leidraad gezien voor het vormgeven van een montessorionderwijspraktijk, want Montessori’s uitgangspunten worden ook in deze moderne tijd nog altijd als waardevol gezien en gebruikt om er onderwijs op te bouwen.
Toch is er wel discussie. Het is nooit echt duidelijk geworden tussen welke uitersten de praktijk van het montessorionderwijs mag bewegen en welke variaties er mogelijk zijn binnen het concept. Dat betekent dat het gedachtegoed voor een deel bloot staat aan interpretaties.
Daarnaast is er ook de breed gedragen wens om het montessoriconcept door te ontwikkelen. Er komen nieuwe materialen op de markt en vanuit het oorspronkelijke gedachtegoed worden antwoorden gezocht op vragen die de moderne tijd aan professionals en aan schoolteams stelt.
Op zulke vragen zoeken alle montessorianen antwoorden. Iedere onderwijsprofessionals binnen de beweging reflecteert op het gedachtegoed en op zijn eigen praktijk en daarbij ontwikkelt hij een perspectief op wat de essentie van het montessorigedachtegoed in de 21ste-eeuw inhoudt: waartoe voeden we kinderen op? En op welke wijze kunnen we de daarbij gestelde doelen op een effectieve en efficiënte manier realiseren?
In Perspectieven op Montessori komen tien ervaren collega’s aan het woord over hun persoonlijke perspectief op montessorionderwijs. De bedoeling daarvan is niet om een soort ‘grootste gemene deler’ te zoeken, maar om de lezer aan het denken te zetten over het eigen perspectief en op zoek te gaan naar eigen antwoorden op wat montessori in deze tijd betekent.
De tien geïnterviewde collega’s zijn opleiders, begeleiders en directeuren: Daniëlle Teunissen-Kanters, Debbie van de Burgh, Irma Pieper, Jaap de Brouwer, Joëlle de Groot, Liene Hendriksen, Maaike Kramer, Maarten Stuifbergen, Robert van Woudenberg en Tessa Wessels.
Het boek wordt afgesloten met een hoofdstuk waarin Patrick Sins de tien bijdragen samenbrengt en becommentarieerd.
There is increasing interest in Dalton education. For many parents, teachers and principals, the principles of this form of innovative education offer a direction to take in the further development of their schools.
The origin of Dalton education lies in America. Its initiator, Helen Parkhurst, began her teaching career in rural Wisconsin more than a hundred years ago, in the autumn of 1904. She taught her students to work on assignments independently, with the freedom to plan and complete them as they saw fit, enlisting each other's help and the teacher's assistance when needed. Since then, Dalton education has evolved, but the essence of what Parkhurst intended has remained.
As the popularity of Dalton education grows, so does the need for information about Parkhurst's life, her ideas, and her own teaching experiments. This biography aims to meet that need. It paints a picture of a woman who wanted to give children a voice in their work and in their own lives and succeeded in doing so through her tirelessness and powerful personality. But that drive also led to conflicts, disillusions and disappointments.
In Wikken & Wegen wordt verteld over 24 Hoge Raad-arresten. Het boek is geschreven door Dumon Tak, Ted van Lieshout, Joke van Leeuwen, Jan Paul Schutten en Thijs Goverde.
Wat is recht en hoe moet het worden toegepast?
“Laten we nou eens makkelijk beginnen. Is dat mogelijk in de rechtspraak? Ja, dat is mogelijk. Hoe dan? Door een vergelijking te maken met dieren, want dieren doen niet moeilijk, dieren doen meestal makkelijk.” Zo begint het verhaal ‘Zoals bij de wolven’ van schrijfster Bibi Dumon Tak.
Dit boek gaat over “de geheimzinnige vraag” die advocaten al ruim een eeuw bezighoudt: wat is recht en hoe moet het worden toegepast? In dit boek kom je gevallen tegen waarbij de rechter soms moet uitmaken of je meer moet kiezen voor eerlijkheid of meer voor zekerheid. Je gaat ineens begrijpen dat degene die er een oordeel over moet vellen vaak voor een groot dilemma staat. Dat het vaak een kwestie is van wikken en wegen. En juist dát maakt dit boek boeiend en leuk!
Wikken & wegen: een boeiende kijk op recht
In Wikken & Wegen vertellen wij de verhalen achter 24 arresten van de Hoge Raad en het Europese Hof van Justitie. Het zijn de verhalen achter bekende arresten als Lindenbaum/Cohen, Kelderluik, Levola/Smilde, Kantharos van Stevensweert en Baris/Riezenkamp. Voor ouders die jurist zijn zal het boek een leuke opfrisser zijn en biedt het interessante gespreksonderwerpen om met kinderen hierover te praten.
Deze weekkalender is een bijproduct van de iSelf handleiding en mede samengesteld door pabostudenten aan de Thomas More Hogeschool te Rotterdam. Uit de iSelf aanpak hebben wij fragmenten geselecteerd om deze vervolgens om te zetten naar praktische handvatten voor de leerkracht. Daarmee is de weekkalender een hulpmiddel om zelfsturend leren op een klassikale en gestructureerde manier te bevorderen, met het doel om leerlingen te leren hoe zij het leerproces zelf kunnen aan- en bijsturen. Het doel is om jou als leerkracht te helpen stapsgewijs te werken aan het bevorderen van het zelfsturend leren van de leerlingen. In de 40 weken komen er instructies van verschillende strategieën voorbij en wordt er gewezen op het belang van het delen van kennis en ervaringen met collega’s. Zo streven we gezamenlijk naar leerlingen die hun leerproces leren aan- en bijsturen.
Continuous AI richt zich op het verhogen van de outcome van CE-aspectgebieden zoals de value streams Continuous Testing en Continuous Integration.Continuous AI richt zich op het verhogen van de outcome van CE-aspectgebieden zoals de value streams Continuous Testing en Continuous Integration.
Van deze value streams worden de bottlenecks gelokaliseerd in de vorm van limitations (performance) en boundaries (functionaliteit). Deze bottlenecks kunnen middels AI-toepassingsgebieden verkleind of verwijderd worden zoals door de inzet van Machine Learning (ML) en Natural Language Processing (NLP).
Dit boek is een publicatie in de continuous everything reeks. De content bestaat uit de bespreking van AI-toepassingsgebieden voor alle gepubliceerde CE-aspectgebieden. Per stap uit elke value stream wordt aangegeven wat nu of in de toekomst de mogelijkheden zijn van AI. De betrokken value streams zijn: Continuous Planning, Continuous Design, Continuous Testing, Continuous Integration, Continuous Deployment, Continuous Monitoring, Continuous Learning, Continuous Security, Continuous Auditing, Continuous SLA en Continuous Assessment. Hiermee heeft u een gereedschap in handen om AI op een gestructureerde en effectieve manier in uw organisatie toe te passen.
Bij het samenstellen van dit derde deel is veel gebruik gemaakt van het werk van Traleg Kyabgon Rinpoche [1955 - 2012]. Hij gaat uit van een simpele betekenis: Karma betekent letterlijk actie. Dzigar Kongtrül Rinpoche zegt hierover in zijn boek ‘It’s Up to You: “Karma is een vaak misbegrepen onderwerp in het Boeddhisme. Hij stelt dat de inzichten van Traleg Kyabgon, een eminent geleerde met grote kennis van zowel dharma als ook de manier van denken in de westerse wereld ons een diepere betekenis van het begrip Karma zal geven.
Als bezoeker van Nepal word je getroffen door de vriende-lijkheid en behulpzaamheid van haar bewoners. Cynisch stelt deze of gene dan, dat het in het belang van hun Karma is dat de bewoners zo goed voor ons buiten-landers zorgen. Sommige westerlingen wijzen erop dat Karma leidt tot lethargie. Immers alles is vooraf bepaald. Echter niets is minder waar. Zo’n opmerking duidt op gebrek aan kennis over het begrip Karma.
Een communicatieadviseur wees ons op het gevaar van het gebruik van het woord Karma bij de oprichting van de Karma Club, waarover binnen in het boek meer.
In de huidige jongerentaal zou het een negatief begrip zijn. Ook dit klopt niet, hoewel jongeren het gebruiken om bijvoorbeeld een slecht resultaat op een toets of examen te verklaren.
Bij het discussiëren of samenwerken kan het handig zijn om onderlinge rollen te verdelen. Zo krijgt ieder kind een verantwoordelijke taak in de groep. Het doosje bevat 7 rollenkaarten.
Continuous Service Integration encompasses all aspects of BizDevSecOps to deliver an integrated service to the business by combining the service delivery of different serviceproviders as if it were a single service provider service. This publication is essentially the explanation of the collaboration of the 15 other continuous everything value streams as defined in the continuous everything series.