In samenwerking met het lectoraat Saxion Vernieuwend Onderwijs (Dalton, Montessori, Jenaplan, Freinet en VBS) publiceren wij als SPEUP jaarlijks vernieuwingsonderwijs titels. Het lectoraat vertaalt onderzoeksresultaten naar concrete oplossingen voor de beroepspraktijk. Het lectoraat is ontstaan naar aanleiding van de maatschappelijke discussie over de effectiviteit van traditioneel vernieuwend onderwijs. Er was behoefte aan een praktijkrelevante wetenschappelijke beschouwing en een aanscherping van de onderwijsvisie. Het streven is door middel van onderzoek de kwaliteit van het vernieuwingsonderwijs en de professionalisering van docenten te vergroten.

Het lectoraat Vernieuwingsonderwijs - Saxion Vernieuwingsonderwijs.

Het lectoraat Vernieuwingsonderwijs is ontstaan naar aanleiding van de maatschappelijke discussie over de effectiviteit van traditioneel vernieuwend onderwijs. Er was behoefte aan een praktijkrelevante wetenschappelijke beschouwing en een aanscherping van de onderwijsvisie. Ons streven is door middel van onderzoek de kwaliteit van het vernieuwingsonderwijs en de professionalisering van docenten te vergroten.

Het begon met dalton

Sinds 2006 draagt het lectoraat bij aan de ontwikkeling en inzet van onderwijswetenschappelijke inzichten. Aanvankelijk lag de focus op het verhogen van de kwaliteit van het daltononderwijs en verdere professionalisering van leraren in de daltonpraktijk. Door grondig wetenschappelijk onderzoek – gericht op de praktijk – hebben we gedurende de jaren een grote kennisbasis ontwikkeld. Deze kennisbasis bevat alle inzichten en informatie over hoe doelmatig onderwijs kan worden gerealiseerd. Op leerling-, leraar- en schoolniveau.

 

Artikelen:

Persoonsvorming als opdracht van daltononderwijs